Našim dětem a rodičům nabízíme prostředí rodinného typu. Upřednostňujeme heterogenní složení dětí ve třídách, kam je zařazujeme na základě individuálních potřeb. Každá třída má stanovena svá pravidla a rituály. U mladších dětí se zaměřujeme především na úspěšnou adaptaci a na vytváření potřebných návyků a stereotypů, na postupné vytváření režimu činností v MŠ, který přináší dětem pocit bezpečí a jistoty. U starších dětí pracujeme na rozvíjení jejich zájmů, poznávání osobnostních charakteristik a získávání vědomostí, dovedností a postojů. Upřednostňujeme prožitkové, sociální a kooperativní učení hrou, zařazujeme různé formy práce (individuální, skupinové, diferencované). Zohledňujeme individuální rozdíly ve vývoji dětí, jejich možnosti a potřeby. Ve speciální - méněpočetné třídě pracujeme dle záměrů a principů programu Začít spolu. Prostředí je uspořádáno do center aktivit (učebních kooperativních koutků, menších pracovišť), která jsou různě tematicky zaměřena a vybavena tak, aby podněcovala a stimulovala děti k aktivitě a co největšímu osamostatnění.
Poskytujeme dětem speciálně pedagogickou péči pod vedením speciálních pedagogů, odborníků v oblasti logopedie, surdopedie, psychopedie, etopedie, atd.
V odpoledním bloku mají děti možnost působit v tzv. klubech:
Rámcové a specifické cíle čerpáme z Rámcového programu pro předškolní vzdělávání, na jehož základě jsou zpracovány jednotlivé integrované bloky a z nich vyplývající témata s ohledem na podmínky školy. Tyto integrované bloky a témata jsou shodné pro všechny třídy mateřské školy. Učitelky rozlišují specifické potřeby jednotlivých tříd či dětí přímo při plánování konkrétních činností. Individuální potřeby dětí jsou zohledňovány i při zařazování dětí do odpoledních klubů, jejichž program se jeví takto:
Klub „PŘEDŠKOLÁČEK“
Je určen pro starší děti, zejména před zahájením školní docházky. Probíhají zde kognitivní, pracovní, výtvarné, konstruktivní činnosti rozvíjející paměť, percepci, pozornost, jemnou motoriku, grafomotoriku, fantazii a další schopnosti. Pravidelná stimulace vizuomotoriky, nácvik, upevnění správného úchopu psacího náčiní, popř. korekce vadného držení. Uvolnění ruky od ramenního kloubu až po zápěstí, nácvik přiměřeného tlaku na tužku, procvičování jednotlivých grafomotorických úkolů seřazených od nejjednodušších po složitější, kontrola správného sezení u grafomotorických cvičení.
V rámci Předškoláčku bude probíhat:
"Rozvoj jazykových schopností dle Elkonina" p. učitelky Lucinka K. , Regina - v této metodě, na rozdíl od jiných klasických metod, se postupuje od mluveného slova ke čtenému. Děti se nejdříve naučí chápat hláskovou strukturu mluvených slov (říkáme, že se naučí slyšet hlásky ve slovech) a až potom se učí, jak se tyto hlásky dají označit písmeny. Například až ve chvíli, kdy děti pochopí, že slovo pes má tři hlásky p-e-s, se naučí, že slovo pes můžeme označit pomocí písmen P-E-S.
Pro malé děti je těžké chápat, že slovo HAD je kratší než slovo ŽÍŽALA. Aby děti věděly, z jakých hlásek se slova skládají, využíváme názorné modelování: hlásky označujeme barevnými žetony a děti skládají slova ze žetonů. Postupně se naučí slyšet hlásky ve slovech i bez pomoci žetonů.
Celá metodika je zpracovaná přitažlivou formou příběhu, děti poznávají Krajinu slov a hlásek a seznamují se s jejími obyvateli. Například Mistr Délka prodlužuje hlásky ve slovech, Mistr Slabika dělí slova na slabiky atd.
Hlavní odlišnost metody podle Elkonina však spočívá v tom, že děti se neučí jednotlivosti pokusem a omylem, ani mechanicky, nazpaměť. Učí se chápat principy a pravidla, jak se z hlásek tvoří slova a jak se mluvená slova dají zapsat písmeny. Když si osvojí tato všeobecná pravidla, poté dokáží přečíst každé slovo. Přemosťujeme vývoj mluvené řeči a čtení/psaní a posilujeme porozumění slovům. Metoda tak rozvíjí myšlení a poznávací schopnosti dětí.
KLUB „NETRADIČNÍHO TVOŘENÍ“ p. učitelka Monča
Zábavné tvoření pomáhá dítěti objevovat tvůrčí schopnosti, které významně posilují jeho sebevědomí. Rozvíjí fantazii, kreativitu, pozorovací schopnosti, estetickou vnímavost, vkus dítěte i jemnou motoriku ruky. Děti se seznámí s různými neobvyklými technikami, budou tvořit z méně známých materiálů, používat netradiční nástroje a pomůcky.
Klub „ZPÍVÁNKY“ p. učitelka Lucka M.
Rozvoj smyslu pro rytmus, sluchové percepce a paměti, vytváření kladného vztahu k hudbě. Seznámení s notami, rytmizace říkadel, nácvik jednoduchých písní.
Pomocí hudebně pohybových činností se u dětí rozvíjí smysl pro rytmus, dynamičnost, muzikálnost, ale i schopnost radostně vnímat hudbu poslechem a dovednost vyjádřit pohybem hudební motiv, radost ze zpěvu.
Klub „POVÍDÁLEK“ p. učitelka Regina (Lucinka K., Janička)
Obsahem je především logopedická péče v různých formách, hry na rozvoj fonematického sluchu, na procvičení sluchové percepce a paměti, na budování a rozvoj slovní zásoby, cvičení obratnosti mluvidel nebo dechu. Cvičení správné plynulosti, tempa řeči, aj.
Klub „GYMNASTIKA“ p. učitelka Rita
Gymnastika je základem pro všechny pohybové aktivity a činnosti každodenního života. Základy sportovní gymnastiky budou dětem předkládány prostřednictvím zábavné formy s využitím tradičního i netradičního nářadí. Jejím prostřednictvím je podporován správný vývoj motoriky a rovnováhy, dochází ke zlepšení koordinace pohybů vlastního těla i orientace v prostoru. Cílem bude naučit děti nejen základům gymnastiky, sportovní gymnastiky a sportovní přípravy, ale také píli, soustředění, ochotě překonávat překážky, brát sport jako zábavu, spolupracovat, ale i nést vlastní zodpovědnost.
Klub „MALÝ BADATEL“ p. učitelka Janička
Badatel se zaměřuje na pokusy, které děti naučí pracovat s netradičními pomůckami. Učí se bezpečnosti práce a opatrnosti. Zároveň získávají dovednosti pro koordinovaný pohyb, samostatnou práci, odvahu a používání skutečných pomůcek v laboratoři. Všechny pokusy i chemikálie jsou pro děti bezpečné a mnohé z nich jsou proveditelné i v domácích podmínkách.
Část výuky bude věnovaná experimentům s individuálním přístupem. Děti se naučí vnímat, pozorovat a nahlížet na věci kolem sebe.
Klub „HAJÁNEK“
Jedná se o odpočinek na lůžku při poslechu pohádek. V případě zájmu starších dětí, či na základě přání jejich rodičů, se k odpočinku mohou také přidat. Pokud se děti již cítí odpočaté a nechtějí na lůžku déle setrvat, mohou odejít do jiného klubu.
"NEURO-VÝVOJOVÁ STIMULACE - POHYBEM SE UČÍME" p.učitelka Regina - mnoho z nás má alespoň jeden přetrvávající primární reflex. Pokud ale přetrvává několik primárních reflexů, mohou být kontraproduktivní pro optimální neurologický vývoj. Primární reflexy mohou pak postihnout smyslové vnímání, rovnováhu, koordinaci pohybů a schopnost učení. Případné postižení i jen jedné funkce negativně ovlivňuje i ostatní funkce. Proto kvůli přetrvávajícím primárním reflexům některé děti ve svém vývoji zaostávají a mají i problémy ve škole. Podle výzkumů má například 92% dětí s ADHD některý přetrvávající reflex a poruchu rovnováhy. Další výzkumy potvrdily i souvislost mezi problémy se čtením (dyslexie) a přetrvávajícími primárními reflexy.